Schatten klas 5 en 6:

Schattend rekenen

Referentie getallen

Referentie verbanden

In de vijfde kunnen we natuurlijk wederom het zelfde doen wat we in de vorige klassen gedaan hebben maar nu met de kommagetallen en procenten.

Het afronden krijgt hier veel nadruk omdat je vanuit het alledaagse te maken krijgt met het afronden op honderdsten, tienden, helen.

Denk daarbij maar aan sport waar dergelijke afrondingen toegepast worden.

In de vijfde kunnen we de kinderen laten beleven wat dit betekent voor de uitkomst wanneer we steeds fijner afronden. Alle bewerkingen kunnen we vanaf dit moment schattend benaderen.

• Cijferend rekenen schattend benaderen. • Alledaagse problemen schatten benaderen. Hebben we genoeg macaroni voor het kamp als.......

• Allerlei opdrachten die te maken hebben met meten en meetkunde

• Ook leerstofoverstijgende probleemstellingen: toepassingen op allerlei vakgebied Afstanden bepalen aan de hand van de schaal op een landkaart.

Een tijdslijn maken van een bepaalde periode. Bedragen schatten, Snelheden schatten Gemiddelde inschatten enz